In ons land staat er, via alle mogelijkheden voor internetbankieren, voor miljoenen euro’s aan geld online. Voor cybercriminelen is al dit geld natuurlijk erg aantrekkelijk. Op tal van manieren proberen ze aan gebruikersnamen en pincodes te komen om zo een bankrekening te plunderen. Natuurlijk wilt u dit graag voorkomen. U wilt immers dat uw geld van u blijft. Wij geven u hier een aantal tips voor veilig internetbankieren.
Met de onderstaande tips maakt u uw online bankrekening veiliger. Het wordt voor cybercriminelen dan haast onmogelijk om in uw bankrekening te komen:
- Log altijd in via een beveiligde website
- Controleer het websiteadres
- Type de weblink altijd zelf in
- Reageer nooit op e-mailverzoeken
- Reageer nooit op telefonische verzoeken
- Wees alert op afwijkingen
- Controleer geregeld uw bij- en afschrijvingen
- Geef nooit uw inloggegevens aan andere websites
- Gebruik alleen het postvak in van uw bank
- Meld u altijd af van de bankwebsite
- Vermijd het gebruik van openbare netwerken
- Controleer dubbel
- Zorg voor een beveiligde computer
- Laat u niet bang maken
- Maak alleen gebruik van de officiële app
Overigens gelden deze tips ook voor het gebruik van andere website waar u gevoelige en persoonlijke informatie uitwisselt. Log dan altijd in via een beveiligde website
Als u gaat internetbankieren controleer dan altijd of u gebruikmaakt van een beveiligde verbinding. Bij een beveiligde verbinding begint het webadres in de adresbalk van de browser met https://. De letter ‘s’ staat voor ‘secure’, wat veilig betekent. Bij veel browser ziet u ook een slotje in de adresbalk of onderin het scherm staan.
Typ het websiteadres altijd zelf in en controleer dan of u geen typefouten heeft gemaakt. Controleer tussentijds ook nog een paar keer. Doe dit zeker als u betalingen verricht.
Type de weblink altijd zelf in en klik nooit op een link om naar de website te gaan. Cybercriminelen kunnen mensen heel makkelijk verleiden middels een link op een website, in een document of in een e-mail. Als u zelf het websiteadres intypt dan voorkomt u dat cybercriminelen u op deze manier niet kunnen misleiden.
Begin bij het intypen van het websiteadres altijd met de volgende tekens: https://. Als de Google-pagina zonder deze tekens wordt geopend, is het een aanrader om zelf weer naar de adresbalk te gaan het websiteadres opnieuw in te tikken.
Als de Google-pagina na het intypen van het websiteadres opent, dan heb je waarschijnlijk een typefout gemaakt.
Reageer nooit op e-mailverzoeken waarin om uw pincode of andere inloggegevens wordt gevraagd. Aangezien banken hier nooit om vragen, zijn dit verzoeken van cybercriminelen.
Reageer nooit op telefonische verzoeken
Reageer nooit op verzoeken via de telefoon waarbij om uw inloggegevens of uw pincode wordt gevraagd. Het kan zijn dat u wordt gebeld door iemand die zich voordoet als een ‘medewerker’ van de bank. Deze biedt u dan hulp aan om een probleem met internetbankieren, uw pas of met online overschrijvingen op te lossen. Als u hier ook maar enige vorm van twijfel over heeft, verbreek dan direct de verbinding en meldt het voorval zo snel mogelijk bij uw bank.
Vaak spreekt men nog gebrekkig nederlands ook.
Bel ook nooit terug als de beller u een nummer heeft gegeven. Dit is waarschijnlijk niet het nummer van uw bank. Zoek het nummer van uw bank altijd zelf op. Hoe overtuigend het verhaal van de persoon aan de lijn ook mag zijn, geef nooit u bankgegevens. Banken zelf vragen hier nooit om.
Let er goed op of er sprake is van enige afwijkingen op de website. Als alles tijdens het internetbankieren verloopt zoals u gewend bent dan is er geen probleem. Stop echter direct als u op een afwijking in de procedure stuit.
Controleer geregeld uw bij- en afschrijvingen
Controleer regelmatig uw bij- en afschrijvingen. Bij veel banken is dit ook een soort van ‘vereiste’. Meld het meteen bij uw bank als u afwijkingen of duistere transacties tegenkomt.
Geef nooit uw inloggegevens aan andere websites
Sommige online diensten vragen om inloggegevens die u gebruikt om u aan te melden op de website van uw bank. Voorbeelden van zulke diensten zijn websites die uw financiële situatie in kaart kunnen brengen. Deze diensten kunnen via uw inloggegevens op basis van uw rekeningafschriften een overzicht genereren. De diensten zijn niet altijd even veilig. Ga dus altijd na of het bedrijf betrouwbaar heeft, welke naam het bedrijf heeft opgebouwd en op welke wijze het met inloggegevens omgaat.
Uw bank informeert u altijd over uw bankzaken via de berichtenoptie op hun website. Elke bankwebsite heeft een berichtenbox met berichten van de bank. Negeer dus e-mails in uw postvak in die van uw bank afkomstig lijken te zijn. Open ook geen e-mails die naar uw berichtenbox van de bankwebsite verwijzen. Dit zijn waarschijnlijk phishing e-mails.
Meld u altijd af van de bankwebsite